Het ZINnigste boek dat je ooit zult lezen is een verkenning van de zin en onzin van betekenisgeving. Waarom denken we zus, en niet zo?

Waarom knikken we begrijpend en bevestigend als iemand zegt dat de economie moet groeien, dat we bedrijven niet ons land uit moeten jagen met hoge lonen en belastingen en dat je je best moet doen op school zodat je later iemand kunt worden? 

Waarom vragen we elkaar elk jaar maar weer waar de vakantie dit jaar naartoe gaat, complimenteren we de buurvrouw met haar nieuwe elektrische auto, en vinden we het doodnormaal om onze spullen online bij de goedkoopste aanbieder te bestellen? 

Dat komt omdat we in een maatschappij leven waarin alle ZIN, al het verlangen, gekaapt is door ‘de zin van de markt’. In dit boek roept filosoof Ben Kuiken ons op om onze eigen ZIN(nigheid) te her-pakken op basis van oude waarden als gemeenschapszin, bestaanszin en ecologie. Hij daagt je uit om het heersende denken – inclusief dat van jezelf – onder de loep te nemen en collectief te kiezen voor een andere manier van ZIN maken.

Publieksversie promotieonderzoek

Het ZINnigste boek dat je ooit zult lezen is de publieksversie van mijn proefschrift naar sensemaking. Dit is een begrip uit de organisatiekunde dat verbonden is aan het proces van organiseren. Simpel gezegd: wij organiseren ons rond betekenis. Als we daar overeenstemming over kunnen bereiken, kunnen we verder.

Maar wat gebeurt daar precies, in dat proces van betekenisgeving? Waarom zijn we geneigd om dit voortdurend volgens de gebaande paden te doen? En hoe zit het met patronen van macht? Dat probeer ik uit te vogelen in het onderzoek waarop ik op 8 maart 2024 ben gepromoveerd. Mocht je dit promotieonderzoek willen ontvangen, stuur mij dan een mail.

Waar te koop?

Het boek is inmiddels te koop of te bestellen bij je lokale boekhandel, maar ook bij managementboek en bol.com. Als je het boek via deze link bij managementboek bestelt, verdeel ik 10 % van de opbrengst over deze twee goede doelen: imcweekendschool.nl en landvanons.nl