Wat is het geheim van Kamala Harris? Ofwel: het verschil tussen zin of betekenis. En waarom dat ook voor bestuurders belangrijk is.
Sinds ik mijn promotieonderzoek (bekijk hier de publieksversie van dit onderzoek) naar sensemaking heb afgerond, valt het me op dat we vaak nogal slordig omgaan met taal. We gebruiken bijvoorbeeld de woorden ‘zin’ en ‘betekenis’ vrolijk door elkaar.
En dat mag! 👍
Taal is er om te gebruiken. En als het werkt, is er weinig aan de hand.
Maar daarmee laten we veel mogelijkheden van de taal onbenut.
Het is een beetje alsof we van een 21-delig Zwitsers zakmes alleen het mes gebruiken.
Het verschil tussen zin en betekenis
De Franse filosoof Gilles Deleuze heeft laten zien dat ‘zin’ en ‘betekenis’ echt een andere betekenis en functie hebben. Als we die weten te onderscheiden, gaat er een hele nieuwe wereld voor ons open.
Betekenis gaat volgens Deleuze vooral over het cognitieve proces van het interpreteren en informatieverwerking. Het houdt zich aan de feiten, het is het ‘wat’ van een situatie. Dit is de wereld van de cijfers, de argumenten, de accuraatheid.
Zin gaat veel dieper. Het gaat niet alleen over het ‘wat’, maar ook over het ‘waarom’. Waarom is iets van belang? Het resoneert met de onderliggende waarden, emoties, en krachten die op mensen inwerken.
Waarom is dit onderscheid van belang (waarom heeft het zin)?
Als je bijvoorbeeld als bestuurder of manager een verandering wil realiseren, dan kun je…
- je baseren op de feiten en interpretaties van de werkelijkheid. Je kunt allerlei rationele argumenten aandragen dat die verandering echt nodig is, want anders…
- maar je kunt ook een gloedvol betoog houden waarin je je eigen drijfveren deelt, en waarin je mensen ‘raakt’ op het niveau van hun waarden en emoties. Een verhaal dat energie geeft, en zin om een bijdrage te leveren aan een groter geheel.
Het geheim van Kamala Harris
🇺🇸 Een schitterend voorbeeld hiervan zagen we onlangs in de VS. Daar wist de kersverse presidentskandidaat van de Democraten Kamala Harris het Amerikaanse volk te raken met een eerlijk verhaal over haar afkomst en gedeelde waarden als kansengelijkheid en hoop.
Zij moet dat vervolgens dan wel waar-maken. Maar de kansen daarop zijn flink gestegen nu een groter deel van de Amerikaanse bevolking er weer ‘zin’ in heeft.
Dat is het interessante van ‘sensemaking’: dat het een ‘selffulfilling prophecy‘ is. Als mensen erin gaan geloven, dan wordt het waar.
Geef een reactie