Heb je zin om je geest een beetje te prikkelen? Probeer dan eens alternatieve interpretaties en ideaalbeelden te bedenken bij de volgende vragen.

Waar voor soort vragen krijg je nu zoal als organisatiefilosoof? Toen iemand mij dit laatst vroeg, moest ik inwendig een beetje glimlachen. De vraag zou namelijk suggereren dat je als organisatiefilosoof hele andere vragen krijgt dan bijvoorbeeld als coach of organisatiekundige. Vragen over de zin van het leven of zo. En eigenlijk is dat niet zo. De vragen die ik meestal krijg als ik een groep vraag om eens een hardnekkig probleem op te schrijven en te delen, zijn het soort vragen waarmee je ook naar een collega, vriendin, partner of coach zou kunnen stappen. Sterker nog: dat is wat de meeste mensen ook doen. Maar kennelijk bevredigt het antwoord dat ze krijgen onvoldoende, en lost het in elk geval hun probleem niet echt op.

Ja, maar-gesprekken

Wat er dan ontstaat, zijn van de bekende ‘ja, maar’-gesprekken:

Collega/vriend/partner/coach: ‘Misschien moet je eens met haar gaan praten.’

Probleemhebber: ‘Ja, maar dat heb ik al geprobeerd. Dat verandert niets aan haar gedrag.’

Collega/vriend/partner/coach: ‘En heb je al eens aan mediation gedacht.’

Probleemhebber: ‘Ja, al heel vaak. Maar dat wil ze niet.’

Enzovoorts. Dit patroon, dat we allemaal wel herkennen, kan erop duiden dat iemand een hardnekkig probleem heeft waarvoor adviezen, hoe goed bedoeld ook, niet meer helpen. En dan kan het dus waardevol zijn om eens te analyseren waar het denken verstroeft is, waar de knopen zitten in iemands hoofd.

De klonten van de klant

Ik schreef eerder al over de klonten van de klant, de zeven stappen die iemand zet om voor zichzelf een hardnekkig probleem te creëren.

Een tip: let vooral op stap 2 tot en met 4, dat wil zeggen:

2. de interpretatie van de werkelijkheid

3. het ideaalbeeld dat iemand heeft

4. het idee dat hij/zij ben degene is die het probleem moet oplossen

Denkoefening

Zou je nou met deze stappen eens kunnen kijken of je de volgende deelnemers aan mijn workshops verder kunt helpen? Dat is een leuke denkoefening voor onder de kerstboom, zeker nu de kerst enigszins rustiger verloopt dan gebruikelijk. Een beetje hersengymnastiek. Dus:

  • bedenk alternatieve interpretaties van de werkelijkheid;
  • wat is het ideaalbeeld dat de probleemhebber heeft? Zou je andere ideaalbeelden kunnen verzinnen?
  • is de probleemhebber ook degene die het probleem moet oplossen? Of zijn er anderen die daar ook een rol in zouden kunnen spelen?

Bonusopdracht 1:

  • let eens op de taal waarin het probleem wordt beschreven. Wat zegt dat over het probleem en de stappen?

Bonudopdracht 2:

  • zou je ook over die kerstviering andere interpretaties kunnen bedenken? Heel vervelend natuurlijk dat de hele familie niet bij elkaar mag komen, maar…

Veel plezier

(ps: als je het leuk vindt, kun je je hersenkronkels met mij delen via ben@organisatiefilosoof.nl of door een reactie hieronder te plaatsen. De leukste inzendingen ontvangen een exemplaar van De Organisatiefilosoof).

Echte verbinding

Een deelnemer aan de workshop organisatiefilosofie heeft de volgende vraag: hoe zorgen we voor echte verbinding? Door het Covid-19 virus zitten alle collega’s thuis en moeten we het doen met online tools. Maar daardoor mis je natuurlijk wel een belangrijk deel van de communicatie.

Oorlog van allen tegen allen

Een deelnemer aan een workshop organisatiefilosofie heeft het gevoel dat er binnen de divisies van een grote zorgorganisatie een niet al te positief beeld bestaat van het hoofdkantoor. Het is soms een beetje ‘een oorlog van allen tegen allen’, zegt ze. Zij vraagt zich af: hoe kan ik er nu voor zorgen dat er een wat positiever beeld ontstaat van dat hoofdkantoor? ‘Het zou mooi zijn als iedereen het gevoel heeft dat we er samen zijn voor een betere zorg.’

Druk, druk, druk

Een van de deelnemers ergert zich groen en geel aan collega’s die zeggen dat ze vreselijk druk zijn en daarom iets niet deden of een taak op het bordje van de betreffende deelnemer schoven. Alsof hij het zelf niet druk heeft.

Verandering

Een manager heeft veel moeite met mensen die weerstand hebben tegen verandering. Dat irriteert haar. Hoe, zo vraagt zij, kan zij ervoor zorgen dat ze mensen tevreden krijgt in de verandering.  

Zelf filosoferen

Wil je zelf ook filosoferen over organisatievraagstukken? De eerstvolgende workshop Organisatiefilosofie is op 26 januari 2021. En op 21 januari begint de achtdaagse leergang Organisatiefilosofie. Kijk hier voor meer informatie.